237658
Książka
W koszyku
W pierwszej części książki prezentujemy rodzinę w ujęciu historycznym, skupiając się na postawach rodzicielskich (matczynych i ojcowskich), na ewolucji pojmowania dzieciństwa oraz następstwach niewypełniania zobowiązań rodzicielskich. Obraz rodzicielstwa i dzieciństwa rozpatrujemy na płaszczyźnie normatywnej, przede wszystkim z uwzględnieniem praktyki pedagogicznej i teorii wychowania zawartej w dziełach klasyków filozofii i pedagogiki. Z oczywistych względów ideologię rodzicielstwa przy tym sprowadziłyśmy głównie do kwestii powinności matki i ojca wobec dziecka, co należy tłumaczyć tym, że w zasadzie niemożliwa jest obiektywna narracja historyczna na temat doznań i uczuć, zwłaszcza gdy mowa o afektach matczynych czy ojcowskich. Założeniem przewodnim uczyniłyśmy twierdzenie o istnieniu i trwałości miłości macierzyńskiej pomimo ujawniających się czasem dwuznaczności i konfliktów interpretacyjnych z tym związanych. W pierwszej części podejmujemy też próbę naświetlenia osobliwego sensu rodzicielstwa i dzieciństwa w tradycji europejskiej poprzez ukazanie jego rozmaitych obrazów i znaczeń, nawet ze sobą sprzecznych. W drugiej części książki przedstawiamy rodzinę współczesną oraz specyfikę jej funkcjonowania. Koncentrujemy się na aktualnych wymiarach rodzicielstwa oraz prezentujemy spojrzenie na dzieciństwo z perspektywy obecnych czasów. Rodzinę ukazujemy w obliczu dzisiejszych zmian społeczno-kulturowych, nakazujących konieczność redefiniowania jej jako środowiska wychowawczego. Modyfikacje w sferze pełnienia ról rodzicielskich skłoniły nas do przyjrzenia się i rozpatrzenia współczesnego rodzicielstwa pod kątem jego typowych atrybutów, cech charakterystycznych oraz występujących modeli rodzicielstwa. Akcentujemy specyfikę rodzicielstwa z uwzględnieniem takich kwestii jak: odpowiedzialność za wychowanie, świadomość wychowawcza czy kultura pedagogiczna rodziców. Istotnymi elementami wychowania w rodzinie jest obecnie także identyfikacja dziecka z rodzicami oraz wysiłki podejmowane nad rozwijaniem u dzieci umiejętności społecznych.
Status dostępności:
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37 (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografie przy częściach.
Uwaga dotycząca finansowania
Współfinansowanie: Uniwersytet Zielonogórski
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej